fredag 7 maj 2010

V. 16-17 Kringelkrokar i min gestaltningsprocess!

"Processen Helge"! Det är processen som är viktig. Det tog ett tag att inse detta för många av oss. "Ser du ett färdigt resultat framför dig, sådär i början, förkasta det!!! säger våra handledare. Jag har fotograferat en del under den gångna veckan och bestämt mig att låta tankarna irra. Mina funderingar har kretsat kring den västerländska storstadsmänniskan och alla intryck man dagligen tar in och vilka man ska förhålla sig till. Alla katastrofer när och fjärran, alla föräldralösa eller utnyttjade barn. Numera har vi dessutom en ny slags turister eller gästtiggare. Eländet ute i världen ligger framför våra fötter. Jag har svårt att inte bli berörd. Äldre kvinnor åker inte hundratals mil för att sitta ute på gator och torg för att tigga i 10 - 20 minusgrader om det finns försörjningsmöjligheter på närmare håll, d v s enligt mina tankar. Om man nu slår ifrån sig eländet i andra länder så har vi för all del tillräckligt att ta hand om på hemmaplan. Så hur kan jag inte bry mig?? Det är väl klart att det är ett dilemma/konflikt att ha så stora möjligheter som många av oss faktiskt har och samtidigt ha eländes eleände framför näsan på väg till jobbet. Jag funderade bl a över de som jag brukar köpa tidningen Faktum av. Många sk bostadslösa väljer att inte ha kontakt med myndigheterna. Man måste vara något av en levnadskonstnär för att klara livhanken i vårt "kyliga" klimat någon längre tid.  Det är inte bara utomhusklimatet som är kallt. Har man väl hamnat utanför är det svårt att komma in.

Att städa bokhyllan är bra sätt att gå in i sin ett eget vara.  Här letar jag inte efter svar. Här kommer svaren och frågorna till mig. En av de första sagorna som lästes för mig står inte längre i hyllan men damp plötsligt ner i mitt medvetande. H C Andersens saga Flickan med svavelstickorna. Jag minns hur hon frös ihjäl utanför ett hus där hon tittat in och sett de glada barnen framför den varma brasan. Många var vi som storgrät över den fattiga flickans öde. Barns rättspatos brukar vara starkt men väl inne i vuxenvärldens stressiga vardag, förträngs det alldeles för lätt...http://www.youtube.com/watch?v=LJD-WLpE3bU

På tal om barn och ungdomsklassiker. Jag läste om boken om Frankensteins monster av Mary Shelley för ett tag sedan. En del av mina bekanta tittar undrande på mig när jag visar min entusiasm över denna gamla klassiker.  Han ( Dr Frankensteins experiment) stod också utanför stugorna och såg in genom fönstren, på det liv som han aldrig skulle skulle bli en del av. Visst, de flesta har väl sett någon av alla filmatiseringar av boken men ingen, vad jag sett, har varit i närheten av att skildra boken utifrån detta djupa utanförskap.

De ovanliga är en bok skriven av Åke Mokvist. Den handlar också om utanförskap och om människor som själva valt att leva utanför vårt moderna "ekorrhjul". Människor med små medel men med vilja och mycket kreativitet och inte minst stark integritet. ,www.balkongforlag.se/book.asp?id=4
En annan person med stark integritet som också valt en annorlunda livsstil var en kvinna som intervjuvades av Malou von Sivertz i programmet Efter tio den 21/4. http://www.tv4.se/1.1604450/2010/04/20/hennes_hobby_att_salja_sex
Efter sin skilsmässa testade hon krogen som ett ställe att hitta lite fysisk kärlek/ömhet och sällskap. Efter ett tag gav hon upp och insåg att det oftast landade i fysisk kärlek som sällan  ledde vidare till något varaktigt. Hon bestämde sig för att slå två flugor i en smäll och ta betalt. Så blev allt på hennes villkor samtidigt som hennes ekonomi förbättrades. Hon har nu skrivit en bok i ämnet: Att sälja sex under psevdonymen: Linnea Evertsdotter. Jag berättade detta för en tjej i tjugoårs åldern (dotter till en bekant som ville vara anonym). Hon kunde inte förstå att en sådan gammal person kunde hålla på med sex. Jag frågade om jag kunde få "prata/intervjuva" henne och ett par vänninor. Vi träffades på ett café och jag började med att fråga vad de tyckte om  några bilder jag skulle ha med på Kulturdagen på schillerska. Det var reklam för Dolce & Gebbana. En bild som ( enligt mig) handlar mer om makt och underkastelse än om reklam för kläder. Flickerna tyckte först inte att den var så "konstig" efter att ha talat om den en stund  berättade dom att det finns mycket värre och att folk är vana. Dessutom menade dom att väldigt många i deras ålder 16-17år, men framförallt yngre är inne på regelrätta porrsaiter. Vad tyckte de om sexualundervisningen i skolan? Både bra och dåligt. "Ibland tjatade lärarna för mycket om det". Efter en diskussion i ämnet kom de fram till att det var intressant i början på tonåren men sen så hade inte lärarna med deras sexliv att göra. När jag frågade vad dom tyckte om folk som tog betalt för sex var de väldigt fördömande. Jätteintressant möte. Nu var jag nog ute på villovägar...Men kanske inte tänk om jag skulle haka på mina senaste funderingar och se vart det leder...


,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar