fredag 14 maj 2010

V 18 - 19 "och så går jag runt kring en enebärabusk"...

I början av mina gestaltningsfunderingar kom jag in på Orfeus och Euridike, ur grek. mytologin,. Orfeus skulle hämta tillbaka sin maka Euridike från Hades, dödsriket. Villkoret för att han skulle få föra henne tillbaka till de levande var att han inte fick vända sig om innan de var uppe i ljuset. Jag tänkte mig HDK:s skärmar med två sidor att promenera igenom. Fram mot ljuset.. Vänder man sig om ser man ner i dödsriket (bildligt talat). Då var jag ju inne på västeuropas medelklass där många familjer lever ett annat liv bakom sina vackra fasader. Då skulle framsidorna av skärmarna vara det tjusiga och baksidan på resp skärm spegla eländet bakom den ofta mycket välputsade fasaden

Själva upplägget rent tekniskt kan även fungera med utgångspunkt ifrån mina tankar om hur reklamen hjälper till att forcera fram en allt tilltagande avtrubbning när det gäller vårt förhållande till sex... Efter organisationen i Aulan passar det inte med de stora skärmarna som jag först tänkt men tanken bearbetas fortfarande. Jag är inte riktigt klar med hur jag skall lägga upp det hela. Jag har dock bokat tid för att trycka affischer nästa onsdag.

Så har vi haft handledningsmöte igen. Oj, vad jag sett fram emot detta. Kunde inte vara med i fredags när vi hade lärarlöst möte. Jag hade med mig lite bilder på unga människor i förskräckliga poser. Sidans titel var något i stil med välkommen till Emo - horor. Där fanns allt "stilen" på kläder och hår etc. men först och främst var det jävligt förnedrande bilder av de som kallar sig Emo. Jag vill inte tro att det handlar om dessa ungdomar och hoppas att det egentligen är ett gäng äckliga gubbar som är duktiga på photoshop. Dessa bilder upprörde mig mest av allt jag sett under min period av reserch inför min gestaltning. Emellertid har jag inte tänkt att ha med denna kategori av bilder i min gestaltning. Under den senaste handledningen hade jag svårt att föra fram mina tankar. Jag vet att alla lärare har fullt upp också med att hjälpa till med att vikariera men bloggen känns jätteviktig. Jag tror inte att det räcker med att bara skumma bloggen medan vi pratar.

I stället för att bilderna jag haft med mig skulle få min grupp att förstå HUR hemskt det kan vara så överskuggades mina egentliga idéer och mina trevanden efter hjälp att gå vidare. Jag antar att Nike menade att jag kommit för långt ut från centrum och att det är dags att dra ihop säcken, typ...

Ok, vi kom överens om att jag skall bygga en modell över hur jag tänkt mig min gestaltning tills nästa möte, på måndag. Hus med fin fasad innuti elände i men kanske i abstrakt form. som avslutning ett collage i någon form, som en sammanfattning kanske... Idag blir det nog klippa, klistra och måla...

Oproffsigt,  men jag glömde att skriva ner konstnärens namn och verkets titel när jag hämtade bilden akvarellen . För in detta senare.

Och nu är det senare. Konstnären heter Adam Saks. Han kommer ursprungligen från Danmark men är nu verksam i Berlin. Akvarellmuseet hade en separatutställning med honom förra året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar