onsdag 26 maj 2010

Det var det...

Time goes by..Två terminer. Jaha, och sedan är man tillbaka i "verkligheten"!!! Jag tycker inte om det begreppet. Man lever i verkligheten hela tiden men hur den verkligheten ser ut påverkas av dina val/prioriteringar. Man kan alltid skylla på annat och många gånger går det hem hos andra, men du vet.. Det vill säga om du tar av dig skygglapparna och väljer att se din egen verklighet.

Vernissagen gick jättebra. Folk var intresserade, frågade och diskuterade. Vissa öppnade skåpet vände på klacken och gick medan andra verkligen begrundade innehållet. För mig var det första gången som jag visade upp någonting jag gjort, offentligt, så när helt okända människor kom fram och ville diskutera innehållet kändes det nästan overkligt. Vad nöjd jag blev när diskussionerna djupnade och jag hade glädje av allt material jag tagit del av. Jag kunde hänvisa till artiklar, böcker och bloggar i ämnet och visa på statistik etc. Jätteroligt och mycket inspirerande.

Var landade jag då med/i min gestaltning? Jo, bland ungdomar såväl kloka, brådmogna som helt vilse i pannkakan som beskriver sin veklighet i artiklar och bloggar. Bland t ex nattvandrande föräldrar som beskriver sina upplevelser..och som kan berätta om andra föräldrar som inte förmår stötta sina barn för att de själva inte begriper att de egentligen också är vilse i pannkakan. Men framförallt såg jag ensamheten och hopplösheten i vitögat, mitt i vårt prydliga välfärdssamhälle med alla sk, skyddsnät.

Mitt bidrag till utställningshäftet kom inte med i första upplagan så jag tryckte upp en hög på tisdag förmiddag. För intresserade som inte läst bidraget publicerar jag det här, som avslutning på min gestaltningsprocess.

I brist på kommunikation stöter vi omedvetet bort varandra. Längre och längre glider vi isär. Till slut utlämnade, nakna, dras vi så mot ensamhetens isande hjärta.

Vi lever i samma rum, men lever vi i samma verklighet? Hallå!!! Du tappade något! Inget svar. Inte ens en halv blink. Att vända sig om kan betyda att man bör förhålla sig till något, ta ställning, engagera sig, aktivera sig, ta ansvar och ge av sin lånade tid…Vänd dig inte om! Du ångrar dig. Skuggor från igår blott fångar dig, ljuder det från radion...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar