Den andalusiska rosen!http://www.kviff.com/en/film-archive-detail/20030325-andalusian-rose/
Temat var mycket udda. Ett häftigt sätt att närma sig konsten och sig själv genom konsten. Jag kommer aldrig att glömma den sensitiva känslan som filmen förmedlade och aldrig de Kleinblå fallosarna...
http://www.yveskleinarchives.org/works/works11_us.html
Veckan blev väldigt "matig" den präglades även denna vecka av en hel del tankar och samtal runt pedagogik och didaktik. Vi fortsatte med Vygotskijs och hans Fantasi och kreativitet i barndomen. I kapitlet Det litterära skapandet i skolåldern
Som jag uppfattade det var alla/de flesta väldigt nöjd med veckan som inte blivit så forcerad som man trott innan. Det fanns tid till frågor, diskussion, sokratiska samtal, museebesök och dessutom många intressanta vfu rapporter.
Akvarellmuséet och dess omgivning klädd i vinterskrud blev en upplevelse i sig. Utställningen var den bästa hittils dvs som jag sett i dessa lokaler. Jag blev väldigt inspirerad av de olika formaten, men vi hann inte att arbeta med det egna projektet. Jag funderade mycket på vad en serie egentligen är och hur jag skulle kunna förmedla mina idéer genom något av dessa format. Jag har arbetat med serier i skolan främst då med de äldsta årskurserna i grundskolan. Processen forserars ofta p ga att eleverna vill gå händelserna i förväg. Skriva och bearbeta manus är en jättebra uppgift att involvera svenskan i. Det blir mer tid för uppgiften och de som har svårt med texten har större möjlighet att få hjälp innan de kommer till bildsalen för att sätta igång med det praktiska. Uppgiften brukar vara populär men eleverna blir ofta förvånade över hur mycket arbete och engagemang som skall till för ett resultat som de själva kan bli nöjda med. Här blir också själva processen väldigt tydlig för eleverna.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar