måndag 19 april 2010

Konflikt - Vårens gestaltningstema. V 13

Temat konflikt är konfliktfyllt för mig på samma sätt som jag kände för gränser. Svårt att komma igång. Mitt liv är förstås som alla andras fyllt av konflikter. Det finns mycket att ösa ur...Jag älskar livet och har egentligen inga problem att ta en konflikt. Man lär sig alltid något, om inte annat så att bli ännu bättre på att hantera konflikter.Jag säger till om något blir fel antingen det gäller hemma eller på jobbet. Människor som blir dåligt bemötta i en affär eller hotade på stan hjälper jag gärna, dumdristigt ibland men jag tycker civilkurage är viktigt. Konflikter handlar nu inte bara om våld. Begreppet flyter ut och tangerar också prioritering d v s...En konflikt uppstår ofta ur en prioritering. En egen konfliktfylld prioritering  i tonåren uppstod genom något jag önskade mig. Pengarna räckte inte både till det jag önskade mig och mat för den närmaste veckan. Jag bejakade den heta längtan och köpte det åtråvärda väl medveten om att det var vita böner, en burk /dag, som gällde minst en vecka framöver. Jag bodde i ett kallt hyresrum i London och var alldeles för stolt att be om hjälp. Hungern var besvärande och tårarna flödade på min vindskammare men jag ringde inte hem...Det första arbetet i detta tema var en serie på tio rutor. Konflikten skulle utspela sig i skolans värld och helst under VFU perioden. Jag valde en mobbingsituation som kan genomsyra hela skolan. Jag pekar förutom på hur vanliga elever i grupp kan bli rena monster och hur skolan agerar ( eller inte agerar). Presentationen och diskussionerna kring våra arbeten blev väldigt givande. Oj, vad vi kan! Viljka härliga arbeten!! Och så olika ... L - Å Kernell tog till vara förutsättningarna och gjorde detta arbete till en höjdpunkt. Han såg oss, följde med i våra tankar och var hela tiden redo att följa nya spår. Jag kunde inte låta bli att tänka på lärarna i Reggio Emilia, under min praktik. Där utgår man från eleverna och spinner vidare utifrån deras tankar och upptäckarlusta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar